Skolens historie

Skolens historie

Skolens historie

I 2023 mødtes fire unge kvinder og satte sig for at oprette en skole med særligt fokus på flersprogede og flerkulturelle børn – med udgangspunkt i et værdibaseret og anerkendende skolemiljø.

Gennem deres arbejde med flerkulturelle børn og unge oplevede de, at mange af dem har et mindreværdskompleks, mangel på kendskab til deres rødder og svært ved at finde et tilhørsforhold. Derudover har kvinderne erfaret, at flerkulturelle elever har behov for en skole, som udvikler dem fagligt såvel som personligt – gennem en målrettet pædagogisk og didaktisk tilgang med konkrete læringsmetoder, som egner sig til målgruppen.

Kvindernes fælles udgangspunkt var, at flerkulturelhed og flersprogethed er styrker, der skal udvikles og anerkendes, så eleverne dannes som hele mennesker og får en stærk og robust personlighed.

Derfor begyndte kvinderne deres arbejde – sammen med frivillige i Svalekærskolens støtteforening og andre engagerede i deres lokalsamfund. Skolens pædagogiske grundlag blev udarbejdet, lokationen på skolen blev fundet (Bushøjvænget 133 i Højbjerg), og optagelsen af elever blev påbegyndt.

I dag er vi en værdibaseret og forældredrevet skole. I skoleåret 2025/2026 har vi fire klasser: 0.-4. klasse. Vi vokser med ét klassetrin hvert år, så vi i skoleåret 2031/2032 består af ti klasser – fra 0. til 9. klasse.

Hvorfor har vi kaldt skolen Svalekærskolen?

Skolens navn er nøje udvalgt med inspiration fra svalen.

Svalen er en fugl, der trives i flok med sin egen kernefamilie. Selvom svalen rejser langt, vender den altid tilbage til samme rede – og den kan ikke leve i fangeskab. Derfor bliver den et symbol på uafhængighed, frihed, håb, familieliv og sikkerhed.

Vi betragter vores elever som svaler – de skal have modet og trygheden til at udforske verden med åbne øjne og et nysgerrigt sind. I løbet af skoletiden ønsker vi, at de udvikler en naturlig selvstændighed, så de står stærkt, når de forlader reden.

Med sig bærer de ikke kun faglig viden, men også en dyb forståelse for sig selv, for fællesskabets kraft og for familiens betydning. De har lært, hvordan man er en del af noget større – og hvordan man bidrager med mening.