Pædagogisk og didaktisk tilgang
Eleverne besidder forskellige intelligenser, som vi omsætter til læringsmetoder
På Svalekærskolen møder vi eleverne, hvor de er, og undersøger hvordan de bedst lærer. Vi planlægger undervisningen med udgangspunkt i Howard Gardners teori om multiintelligenser, som handler om at anerkende, at elever lærer på forskellige måder – og at undervisningen bør afspejle denne mangfoldighed. Lærerene bruger flere intelligensformer/læreringsmetoder i samme undervisningsforløb og giver eleverne mulighed for at vælge, hvordan de vil vise deres viden.
Således planlægges undervisningsaktiviteterne så de taler ind i elevernes sproglige, matematiske, visuelle, musikalske, kropslige, sociale og intuitive intelligens.
Vi underviser sprogbaseret i alle fag
I vores undervisning har vi et tydeligt sprogligt fokus, hvor eleverne skal producere mundtligt og skriftligt sprog samt udvide deres ordforråd. Således er elevernes sproglige udvikling i centrum.
Vi vægter de fire sprogfærdigheder højt i alle fag, hvor læreren planlægger undervisningsaktiviteter, der sætter eleverne i gang med at tale, læse, lytte og skrive – også i fag som matematik eller naturfag. Derved bærer læringsmiljøet på Svalekærskolen præg af undervisningsaktiviteter, hvor dialoger, oplæsning, skrivning af tekster, lytteøvelser og diskussioner vægtes højt.